پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

الهام در خواب


الهام در خواب

تازگی شنیدم که شیطان در خواب هم انسان را می آزارد. حتی برای خانم حضرت زهرا(س) هم پیش آمده بود! یکی از چیزهایی که در دوره آخرالزمان زیاد می شود خواب های شیطانی است. به شدت در این مورد نیاز به توضیح دارم. چون خواب هایی می دیدم که از آینده خبر می داد حتی بعد از سفر قم و جمکران در خواب، همان شب چیزی را به من گفتند که روی وعده خدا و کمک آقا حساب کردم و کمک های فراوانی هم در این زمینه به من می شد و یقین داشتم که دارم به آن خواسته ام می رسم ولی یهو یک شب خبر بدی در آن زمینه به من رسید که پس از آن نسبت به خدا و آقا دلسرد شدم.   اینکه آیا آنها هم زیر حرفشان می زنند فکرم در موردشان به هم ریخت. در زمینه های زیادی از آنها روی برگردان شدم و درحال آب شدن هستم. فکر می کردم شاید به صورت جزئی نتوانم جریان را برای هیچ کس بگویم چون پای آبرویم در میان است. اما امیدوارم پس از گرفتن جواب اولیه ام به شما اصل مطلب را بگویم و این غده از گلویم برداشته شود و شاید شاید دوباره به زندگی برگردم. باید توجه داشت که رؤیاها دارای اقسامی است و به جهات مختلف به اقسام گوناگونی تقسیم می شود.
به طور کلى خواب و رؤیا بر سه قسم است، چنان که رسول گرامى اسلام(ص) مى‏فرماید: «الرؤیا ثلاثة: بشرى من الله، و تحزین من الشیطان، والذین یحدث به الانسان نفسه فیراه فى منامه؛ خواب و رؤیا سه گونه است. گاهى بشارتى از ناحیه خداوند است، گاه وسیله غم و اندوه از سوى شیطان و گاه مسائلى است که انسان در فکر خود مى‏پروراند و آن را در خواب مى‏بیند»، (میزان‏الحکمه، ج 4، ص 16، انتشارات مکتبه ‏الاسلامى).
برخی از رؤیاها ناشی از تأثیر اسباب و عوامل خارجی مانند گرما و سرما و یا عوامل داخلی مثل مریضی و وضع مزاج و پر بودن معده و ناراحتی و ... بر روی قوه متخیله انسان و در نتیجه رؤیا و خواب انسان مؤثر است. همچنین اخلاق و خصوصیات انسانی تأثیر زیادی در نوع تخیل انسان دارد مانند دوست داشتن شدید کسی یا کاری به همین جهت، اغلب خواب ها ناشی از تخیلات نفسانی است که برآمده از همین تأثیر اسباب و عوامل خارجی یا داخلی است که در حقیقت حاکی از کیفیت عمل و اثر این اسباب است و حقیقتی در پس آن نیست. اما همه خواب ها اینگونه نیست بلکه خواب های صادقه و رؤیاهایی هم هست که کاشف ازحقایق و حوادث خارجی است.
زمان خواب دیدن مثل سر شب یا وسط شب یا آخر شب یا بعد از نماز صبح فرق دارد. معمولاً خواب‏هاى صادقه نیمه‏هاى شب مى‏باشد و معمولاً خواب‏هاى بعد از نماز صبح قابل تعبیر نیست، حتى فصل‏هاى سال هم در تعبیرخواب تأثیر دارد؛ مثلاً فردى در پاییز ببیند که درختان او میوه کرده است، این دلالت بر ضرر وى دارد و اگر هنگام بهار ببیند دلالت بر منفعت او دارد. حتى شخصى که خواب مى‏بیند فرق دارد مثلاً اگر کاسب خواب ببیند کاسه شیر مى‏نوشد دلالت بر کسب مال دارد؛ ولى اگر دانشجو و طالب علم چنین خوابى ببیند، دلالت به تحصیل علم دارد و... .
به هر ترتیب تشخیص این که چه خوابى صادق است کار دشوارى است و اساسا تعبیر نمودن خواب جنبه الهامى دارد و با صفاى باطنى به دست مى‏آید.
در هر صورت اگر رؤیا صادقه باشد بیانگر واقعیت است و از گذشته یا آینده به درستی خبر می دهد و یافتن برخی پاسخ ها و دستیابی به منابع می تواند از این نمونه باشد.
نکته آخر آن که خواب، به هر شکلی که باشد هیچ گونه الزام و تکلیفی برای انسان درست نمی کند مگر خواب پیامبران که گاهی جنبه وحی دارد مثل خواب حضرت ابراهیم(ع) که در قرآن کریم آمده است (آیات 102 تا 110 سوره صافات).
به هر حال خواب های افراد بر حسب روحیات معنویشان تفاوت هایی با هم دارند که برآمده از کردار و رفتارشان می باشد؛ اگر با ایمان و عمل صالح زندگی کنند و در رعایت آداب دینی کوشا باشند قطعا خواب هایی که می بینند که از صفای باطنی آنها حکایت دارد و گاهی هم به ثمر می نشیند و اگر در رعایت دیانت سست بوده و خدای ناخواسته اهل گناه باشند؛ خواب های مخوف و پریشان و بیهوده خواهند دید که می تواند برای انسان هشدار دهنده باشد چنان که خواب های خوب بشارت بخش است.
نکته دیگر این که اینکه آنچه در خواب انسان میبیند ویا دستوراتی که به وی داده میشود هیچ گونه تکلیف والزام شرعی برای او نمی آورد مثلا اگر در خواب به کسی گفته شود چهل روز صدقه بده ویا فلان عمل شرعی را انجام بده انجام ان واجب نیست ودر صورتی که موافق با شرع نباشد انجام آن جایزنیز نخواهد بود دراخبار از واقعیات بیرونی نیز خواب در صورتی حجت است که مضمون آن مخالف با شرع نباشد وموافق با آن باشد در غیر این صورت اعتباری ندارد . ونکته دیگر که تذکر آن لازم است اینکه برای رفع نگرانی و در امان ماندن از خواب های پریشان، انجام امور ذیل تأکید می شود:
- همیشه با وضو و طهارت بودن.
- نماز اول وقت خواندن به طور مستمر و برنامه ریزی شده.
- به قدر توان و حال و حوصله با قرآن و دعا مأنوس شدن.
- صدقه فراوان دادن (هر چند اندک باشد به صورت مکرر).
- پرهیز از مجالس گناه و معاشرت با افراد گنه کار و کم ایمان.
- مطالعه کتب مفید به ویژه کتب مذهبی.
- با وضو و طهارت بودن پیش از خواب.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد